Voorafgaand aan de Vestnorden 2019 (gespecificeerde beurs met betrekking tot reizen naar IJsland, Groenland en de Faeröer) heeft Idy deelgenomen aan een Pré-tour naar Groenland.

Hierbij heeft ze Kangerlussuaq en Sisimiut mogen verkennen. Het is een bijzonder reisverhaal geworden met letterlijk en figuurlijk veel hoogtepunten.

15 en 16 september: Rotterdam – Kopenhagen

Na allerlei inpakstress en met wat spanning in mijn lijf vertrek ik zondag in de namiddag naar Schiphol. De auto is weer veilig geparkeerd bij Airport Parking in Roelofarendsveen en met een busje wordt ik naar de luchthaven gebracht. Altijd super snelle service! Bij aankomst heb ik nog voldoende tijd. Doordat ik vrijwel direct vanuit een handbalwedstrijd ben doorgereden had ik wel trek, maar dat weet ik al snel te stillen met een burger.
Na het inchecken en achterlaten van de ruimbagage verdwijnt ook de spanning in mijn lijf en kijk ik alleen maar uit naar alles wat ik mag gaan beleven! Het belooft immers een super gave reis te worden.

Bij de gate bereid ik me nog even voor op wat ik de volgende dag wil zien in Kopenhagen en hoe ik het makkelijkst bij mijn accommodatie kom. We stappen aan boord van het vrij kleine toestel en na 1 aflevering van een serie wordt de landing alweer ingezet. Dat ging wel erg snel! Na aankomst heb ik ook supersnel mijn bagage en vertrek ik met de metro naar het centrum. Rond 23.00 uur bereik ik mijn accommodatie. Ik heb gekozen voor een hostel, toch wat gezelliger als je alleen reist. Ik check in en helaas liggen vrijwel alle andere kamergenoten al te slapen. Ik besluit nog even een drankje te doen in de bar en kruip en klauter (ja letterlijk, ik ben niet zo’n held met een stapelbed) ook het bed in.

16 september: Na een wat rommelige nacht word ik lekker op tijd wakker. Vandaag heb ik een vrije dag in Kopenhagen. Ik weet dat ik hier zondag ook nog een dag ben met een fietstour op het programmaa, dus besluit ik nu de stad te voet te ontdekken. Zonder concrete route vertrek ik dan ook. Met een omweg voorbij Christiansborg en Børsen loop ik richting Nyhavn. Nyhavn is je wellicht bekend van de gekleurde huisjes, erg fotogeniek en toeristisch. Vanaf Nyhavn loop ik verder naar het wereldberoemde standbeeld de kleine zeemeermin (Deens: Den lille Havfrue). Klein is ze zeker, maar toch leuk om even te zien! Tot slot stond de ronde toren in het centrum nog op mijn wensenlijstje. Ik wandel, genietend van het zonnetje, weer terug naar het centrum voorbij de Frederikskerk en nuttig dan eerst een broodje. Ik struin de langste autovrije winkelstraat van de wereld (Strøget) door maar het aanbod aan winkels valt me tegen. Met name de grote bekende ketens, internationaal gerenommeerde merken en wat souvenirwinkeltjes. Niet helemaal mijn ding. Gelukkig ook maar, want eigenlijk past er niets meer extra in mijn bagage. ?

Via een zijstraat loop ik richting de ronde toren. Klinkt misschien niet zo spannend. Maar deze toren bevat de oudste sterrenwacht van Europa welke nog steeds in gebruik is. Gelukkig bevat de toren weinig trappen, ik had inmiddels namelijk al ruim 13km gewandeld vandaag. Na het betalen van de toegang (25 DKK, circa € 3,50) loop je vrij eenvoudig via een spiraalvormige gang naar boven. Op 36 meter hoogte heb je een goed uizicht over de stad. Je kunt bijvoorbeeld opnieuw de Frederikskerk zien en in de verte ook de Sontbrug naar Malmö (Zweden). Als ik eenmaal weer beneden ben trakteer ik mezelf op een taartje (lieve vrienden en collega’s 1x raden wat voor type taartje! ?) en een goede kop thee. Ik rust een beetje uit en loop dan terug naar het hostel. Mijn beentjes en hoofd hebben even wat rust nodig en ik maak op bed alvast een begin aan dit verslag en verzamel de beste foto’s erbij.

Rond 7 uur ga ik de deur weer uit om wat te eten. Onderweg naar het hostel vanmiddag had ik al een gemoedelijk uitziend cafétje gespot en ik besluit na wat recensies te lezen dan ook hierheen te gaan. Ik bestel een iets te grote cola en moet nogal lachen omdat ik me niet eens zeker voel om dit glas met een hand op te tillen en aan mijn mond te zetten. Zit je dan met 2 handen om je cola. Ik stuur hiervan ook gelijk een foto naar een vriendin. Bij haar moeder thuis hebben ze ook altijd van die enorme vazen als drinkglazen, waar we als gasten ook vaak over begonnen te geinen, good memory! Daarbij bestel ik Deense gehaktballetjes met jus. Het eten was natuurlijk sneller op dan de cola. Ondertussen app ik nog wat met vrienden verder en check ook even mijn zakelijke mail. Rond half 9 loop ik nog even richting Nyhavn en dan naar het hostel.

Ik kruip straks op tijd mijn bed weer in. Morgen beloofd een drukke dag te worden. Om 09.00 uur wordt ik op het vliegveld verwacht en reis ik samen met andere reisagenten naar Groenland als pré-tour van de Vestnorden beurs op de Faeröer. Vanwege internetlimitaties kan ik jullie op Groenland niet dagelijks up-to-date houden, maar dat houden jullie van me tegoed. Volg ons ook zeker op Instagram (creatingstories_nl) voor af en toe een foto of story.

I am Creating Stories!

17 septermber: Kopenhagen – Kangerlussuaq

Na een slechte nachtrust sta ik rond half 8 op. Ik neem nog even rustig een douche en pak alles weer in voor vertrek naar de luchthaven. Vandaag start de reis waar ik al een aantal maanden naar uitkijk. Op naar Groenland!

Op de luchthaven tref ik al snel een van de andere reisgenoten. Ik check in voor de vlucht en hierna verliep alles erg soepel. Rond 11.20 vertrekken we de lucht in. In totaal duurt de vlucht naar Kangerlussuaq zo’n 4 uur en 45 minuten. Rond 11.45 (lokale tijd, 15.45 NL-tijd) komen we aan. Zo gek om te bedenken dat dan nog de hele middag voor ons ligt. En wat voor een dag, het is fantastisch weer en niets houd ons nog tegen.

Op de luchthaven zie ik de groep pas compleet. We kunnen aanschuiven bij een lunchbuffet en daarna begint het spannendste van deze reis. We laten een groot deel van onze bagage achter en nemen alleen het nodige mee. Dit nodige bestaat met name uit voldoende warme kleding, water en fotomateriaal. Wat we dan gaan doen?

We worden met een bus tot aan de gletsjer gereden. Vanaf daar is het ons, alle benodigdheden en de ijskap… we gaan immers kamperen op het ijs! Vanaf het punt waar we werden afgezet is het zo’n drie kwartier lopen tot ‘het kamp’. Ik gebruik bewust aanhalingstekens. Er staan immers al wel wat spullen maar de tenten moeten we zelf opzetten. Als eenmaal alles staat moet ik toch wel naar het toilet. Maar ja wat valt er te verwachten… Achter een heuveltje ijs stond een plastic toiletje. Zo bijzonder en zo ongelofelijk koud als je daar je broek naar beneden doet.
We kunnen in een gemeenschappelijke tent onszelf verwarmen met een kop koffie/thee en daarna gaan we voor een laatste wandeling, en voordat het donker wordt, op pad. In totaal wandelen we nog een uurtje. Deze keer met steigijzers. Zodra we aan de terugweg beginnen begint het al flink te schemeren. Dit maakt het uitzicht zo adembenemend!

Als we bijna terug zijn bij het kamp, circa half 9, lijkt het alsof we al de eerste vlagen van het noorderlicht kunnen zien. Zal het dan echt zo zijn???

In de tent kunnen we ons weer verwarmen bij een gevriesdroogde maaltijd. En eerlijk… dat smaakte best goed en maakt de experience ook wel echt compleet. Na het eten toch weer naar buiten om te zien of het noorderlicht goed is waar te nemen. En ja hoor… ik denk dat de beelden voor zich spreken?  Moe en voldaan kruip ik in de tent waar een van de medereizigers ook al ligt. Mijn gedachten schieten nog alle kanten op… “wat een geklapper van de tent”, “ooh hiernaast ligt wel iemand goed een boom om te zagen… hopelijk lukt mij dat straks ook”, “jeetje wat is het koud” en “hoe fantastisch is het om hier te slapen, op het ijs onder het noorderlicht”. Ik probeer wat uurtjes slaap te pakken.

18 september: van het ijs, in de lucht, naar Kangerlussuaq

Helaas heb ik de hele nacht kou geleden en van echt even goed slapen, ook al is het maar een paar uurtjes, is het niet gekomen. Het was circa -10 graden vannacht. Iedereen stapt zo rond 7 uur de tent uit en komt samen in de gemeenschappelijke tent. Hier is het gelukkig al verwarmd en kunnen we een ontbijtje nemen. Na het ontbijt start het afbouwen van de tenten, alles weer netjes opruimen en verzamelen. Vervolgens maken we nog een hike van een klein uurtje en keren dan terug naar het kamp. We verwarmen ons voor de laatste keer in de tent en daarna alle spullen inpakken en teruglopen naar het beginpunt, naar de bus. Er kwam echter een andere bus aan dan we verwachten. Gewoon een freaking HELIKOPTER! Blijer kon je me niet maken, ik straalde van oor tot oor en werd zelfs een tikkeltje emotioneel (of was het de vermoeidheid). Vanaf kinds af aan vind ik helikopters magische voertuigen en nu mag ik voor het eerst in mijn leven instappen en niet zomaar ergens. Maar met uitzicht over de ijskap en het natuurgeweld van Groenland. Fantastisch! Het werd niet een eenvoudig vluchtje van een klein half uurtje ofzo. We stoppen op verschillende plekken. Bijvoorbeeld aan de rand van Russell gletsjer en bij Unesco’s werelderfgoed Aasivissuit. Hier zijn overblijfselen gevonden van de Inuit en hun cultuur omtrent jagen. Voordat we terug gaan naar Kangerlussuaq nog een plek in de buurt waar we verscheidene muskusosssen spotten. Mij kun je opvegen. Wat vind ik dit een fantastische dag en dit is een herinnering die ik voor altijd bij me zal dragen!

Rond half 5 landen we pas weer op Kangerlussuaq en gaan we naar de accommodatie. Iedereen verlangt naar een warme douche en wat ontspanning. De gedeelde douches zijn al direct bezet dus ik ben alvast op bed begonnen aan het verslag van gisteren en vandaag. Ik moest en zou het alvast even van me afschrijven. Dat maakt het verwerken van deze bijzondere indrukken prettiger.

Om 19.00 uur staat er een bus klaar, op weg naar het restaurant. En naast onze groep worden er onderweg nog andere toeristen opgehaald. We kunnen weer aanschuiven voor een uitgebreid buffet met wat aparte gerechten ertussen zoals gebraden muskusos, gebraden rendier en walvis in champignonsaus. Als toetje wordt de greenlandic coffee geserveerd. Een combinatie van verschillende ingrediënten wat Groenland reflecteert. De ingrediënten: verscheidene soorten drank (Groenlandse familie), koffie (donkere nachten / het meer), room (ijsberg) en een brandende likeur (als het noorderlicht). Wanneer we als laatste uit het restaurant vertrekken zien we buiten ook wat vage strepen van noorderlicht. De buschauffeur zet ons af bij de accommodatie en we kruipen snel een warm en comfortabel bedje in.

Welterusten!

19 september: Kangerlussuaq – Sisimiut

Om 06.00 uur gaat mijn wekker af en hoe kan het ook anders, ik heb als een blok geslapen. Om 06.45 uur moeten we alweer klaarstaan om naar Hotel Kangerlussuaq te rijden wat zich direct aan de luchthaven bevindt. Om 7 uur start het ontbijt in combinatie met presentaties van lokale toeristische aanbieders. Interessant om te horen wat dit gebied nog meer te bieden heeft. Aansluitend is om 10 uur onze vlucht naar Sisimiut, iets meer ten west en, middels een klein vliegtuigje. Na circa 20 minuten landen we alweer. Alsof je hier de bus neemt.

We worden opgehaald en naar het hotel (Hotel Sisimiut) gebracht. We hebben even tijd om ons op te frissen en bij te kletsen met thuis want er is gratis wifi beschikbaar. Om 12 uur kunnen we lunchen en daarna vertrekken we met een busje om Sisimiut te ontdekken. Sisimiut is een stuk groter dan Kangerlussuaq en heeft dan ook meer voorzieningen.
De eerste stop is bij de sledehonden. We kunnen hier naar hartenlust de puppies kroelen.

Vervolgens wordt er gestopt op verschillende uitkijkpunten, de vleesmarkt, bij het museum en een nabij gelegen souvenirwinkeltje. Rond 16.00 uur zijn we terug in het hotel.
Om 17.00 uur gaan we alweer aan tafel voor het diner. Een beetje vroeg en een beetje te veel eten vandaag. Na het eten gaan we naar de haven en aan boord van een boot. We worden naar Assaqutaq gevaren. Dit is een verlaten dorpje op een eiland nabij Sisimiut en opnieuw onderdeel van de werelderfgoedlijst van UNESCO. We krijgen een rondleiding op dit eiland en uitleg over de verschillende gebouwen die hier nog staan. Rond 21.00 zijn we terug en kruip ik lekker in bed.

20 september: Actief in Sisimiut

Vandaag is een dag vol met activiteiten. We mogen allereerst lekker bijslapen gezien we pas om half 10 verzamelen. Voor die tijd kon je al ontbijten en jezelf klaarmaken.

We rijden opnieuw naar de haven en starten met een boottochtje. Vervolgens kunnen we vanaf de boot vissen. Als echt viswijf (hahaha NOT!) heb ik de eerste keer 1 vis beet. En de 2e keer heb ik er zelfs 2 beet! Alle vissen worden verzameld en we worden afgezet aan de kant. Er is een klein zomerhuisje (met fantastisch uitzicht) waar we in en rondom kunnen vertoeven. De kok van het hotel is ook mee en zij bereidt de vis uitstekend. We genieten van het eten en beginnen daarna aan een wandeling. We klimmen de bergen helemaal omhoog, dat was best pittig. Bovenin viel er zelfs een mix van regen en sneeuw. Daarna weer omlaag en nog een lange wandeling om terug te komen bij Sisimiut. De wandeling was erg lang maar het biedt wel fantastische uitzichten. De laatste paar kilometer kunnen we met een E-bike de weg op. Wat een fantastische fietsen. We gingen makkelijk 20 tot 30 kilometer per uur. De route loopt langs de honden, die we gisteren ook al konden zien. De honden waren aan het huilen voor eten.

Even na 7 uur zijn we pas terug in het hotel. We kunnen ons snel opfrissen om om 8 uur weer klaar te zijn voor het diner. En wat voor diner. Al het beste dat de zee heeft te bieden met salade en aardappels.

Ik had het voornemen om na het eten nog de hottub in te gaan. Maar dat idee laat ik schieten (of varen, dat past beter in dit programma).

21 september: Sisimiut – Kangerlussuaq – Kopenhagen

Even voor 6 uur ben ik al klaarwakker. Ik blijf nog lekker in bed, kijk een beetje YouTube en maak me dan rustig klaar. Zoals een echte vrouw betaamt heb ik binnen 1 dag een grote rotzooi gemaakt van mijn kamer, oeps hahah. Gelukkig heb ik nu genoeg tijd om mijn tas in te pakken en alles weer netjes te organiseren.

Tijdig ben ik dan ook al klaar om op pad te gaan. In eerste instantie voor 2 vluchten, van Sisimiut naar Kangerlussuaq en van Kangerlussuaq naar Kopenhagen. Daar werd gisteren echter verandering in gebracht. Ik kreeg als 1 van 5 anderen een vluchttour aangeboden van Airzafari, een van de aanbieders die we donderdag hebben ontmoet. Visit Greenland had besloten mij te vragen op basis van ons bedrijfsprofiel. Deze kans greep ik natuurlijk aan! Ik mag mezelf deze reis wel echt als bofkont bestempelen!?

Rond 11.25 uur is onze eerste vlucht van Sisimiut naar Kangerlussuaq. Rond 12 uur komen we aan en moeten we gelijk doorlopen naar de balie om wat persoonlijke gegevens in te vullen. Als we alle 5 het formulier hebben ingevuld worden we begeleidt naar het vliegtuigje. Na snel een spelletje steen-papier-schaar onder de vleugel, mag ik helaas niet naast de piloot. Best een leuke gozer hahaha, but I lost. Het was opnieuw magisch om rondom Kangerlussuaq te mogen vliegen. We hebben weer mogen genieten van muskusossen, de rivieren, bergen, valleien, gletsjers en ijskap. Bijzonder om 1 gebied op basis van een vliegtuig en helikoptervlucht te kunnen vergelijken. Beiden hebben zowel voor- als nadelen ten opzichte van elkaar. Mocht je hier meer advies over wensen, dan mag je uiteraard bellen of mailen en stellen we samen jouw reisverhaal op maat samen!

De piloot had constant contact met het grondpersoneel, zodat ze onze terugkomst precies konden timen op onze volgende vlucht naar Kopenhagen.
Na terugkomst op de luchthaven van Kangerlussuaq worden we weer begeleidt naar onze rugzakken en door de security. Boven bij de deur stonden al andere reizigers te wachten voor een binnenlandse vlucht naar Nuuk. Onze begeleiding riep dan ook om wat ruimte te maken. Ik voelde me even echt een VIP. Komende uit zo’n vliegtuigje en dan ook nog iedereen die ruimte maakt. Dat bracht me wel een beetje in verlegenheid.

We kunnen snel de security door (voordeel van zo’n kleine luchthaven) en aan boord van het grote vliegtuig stappen, op naar Kopenhagen. Rond 21.30 lokale tijd komen we aan. Het tijdsverschil is immers 4 uur ten opzichte van Groenland. In de bar drink ik nog een paar wijntjes, vermaak ik met met wat medereizigers kostelijk om wat Deense dronken droppies. Deze foto’s zijn echter niet facebookwaardig. Rond half 2 kruip ik het nest in.

22 september: Kopenhagen

Ik word stiekem toch een beetje brak wakker. Slecht geslapen en de wijntjes van gisteren laten me niet zo fris voelen. Na een douche en ontbijtje voel ik me gelukkig wat energieker.

Onze dag in Kopenhagen start met een wandeling waarbij de gids verschillende gebouwen en monumenten aanhaalt om de relatie van Denemarken en Groenland toe te lichten. Vervolgens ondernemen we een boottocht door Kopenhagen. Met wat snacks en een drankje was het in de zon heerlijk vertoeven! We gaan bij de …. fietsende …. weer aan land. We kunnen in de zon genieten van ons eerste drankje en amuse en mogen daarna aan tafel in de container. Er staat opnieuw vis op het menu. En eerlijk… ik ben nu wel een beetje klaar met alle vis.
Na het eten kun je nog het water in. Ik had niet verwacht dat het zo’n fantastisch weer zou zijn in Kopenhagen. Mijn badkleding lag dan ook nog in het hotel. Helaas, volgende keer wellicht.

Vervolgens kunnen we op een fiets stappen en maken we een prachtige tocht door Kopenhagen. Via het water, haventjes en Christiania.
Aan het eind van de tocht parkeren we onze fietsen en is het tijd voor een sociaal diner in een kerk. En nee, ik wist eerst ook niet helemaal wat ik hiervan moest verwachten. De oprichter van de vrij bekende Flying Tiger winkels heeft zijn geld in dit soort projecten gestoken om nieuwe mensen te ontmoeten en Denen wat te socialiseren. Je kunt er samen werken, ontspannen, spelletjes spelen en genieten van een budgetvriendelijke maaltijd. Het concept is erg leuk! De maaltijd viel alleen een beetje tegen.

Na het eten brengen we de fietsen terug en een deel van ons (including me) gaat nog het centrum door op zoek naar een cafétje. We belanden in een Irish Pub. Na wat drankjes nemen wij ook de metro richting het hotel en doen we zelfs daar nog wat drankjes. De laatste avond met dit clubje vieren. Eigenlijk probeer ik al het hele weekend mensen te overtuigen om ergens te gaan dansen…. het is mij helaas nog steeds niet gelukt.